Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Rólunk írták

 HVG Különszám 2011. november  (29.oldal)

hvg-cimlap.jpg

Carbon credit, a jövő valutája

Korunk egyik legnagyobb kihívása a klímaváltozás, a globális felmelegedés, amely nem csak gyermekeink jövőjét veszélyezteti, hanem már napjainkban is megrázó éghajlati változásokat okoz, megnehezíti (vagy egyenesen ellehetetleníti) bizonyos közösségek életét – a  bizonyítékokról naponta számol be a sajtó.

A klímakatasztrófa mögött elsősorban a légkör túlzott szennyezettsége, azon belül is az üvegházhatást okozó gázok (elsősorban széndioxid) légkörbe jutása áll. Felismerve a veszély súlyosbodását, az ENSZ , az 1997-ben megszületett a Kiotói Egyezménnyel megtette az első lépést. Ennek célja az üvegházhatást előidéző gázok (elsősorban széndioxid, CO2) kibocsátásának csökkentése globális szinten. Maximális – és fokozatosan csökkenő - kibocsátási limiteket állapítottak meg az aláíró országok számára, ám ezeket nem minden ország tudta és tudja tartani: egyesek a megengedettnél nagyobb, míg mások annál kisebb mértékben szennyezik a légkört. A többlet és a hiány kiegyenlítésére 2005-től beindult a nemzetek közötti széndioxid kvóták cseréje. Az elszámolás alapegysége az úgynevezett carbon credit lett (amely egy tonna CO2 egyenértékű káros gáz kibocsátás igazolt csökkentéséről szóló igazolás).

A Kiotói Egyezmény alapján működő kötelező carbon piac beindulásával párhuzamosan, de attól teljesen függetlenül, megjelent a széndioxid terhelés „önkéntes” csökkentésének szándéka. Mind több – a Kiotoi Egyezmény által nem érintett – kis- és középvállalkozás, sőt multinacionális cég kezdte önként ellentételezni saját károsanyag-kibocsátását. Gyors ütemben fejlődni kezdett az önkéntes carbon credit piac (ezen 2011-ben kb. 145 millió tonna CO2 ellentételezés cserél gazdát, ez a mennyiség megalapozott becslések szerint 2015-ig 450-500 millió tonnára nő).

Ki vásárol önkéntes carbon crediteket, és miért? Kisebb-nagyobb cégek, szervezetek sorra fedezik fel, hogy önkéntes széndioxid kibocsátás ellentételezések (carbon creditek) vásárlása nem csak a környezetre van jó hatással, hanem e cégek, szervezetek piaci megítélésére, sőt: piaci értékére is. Egy „zöld” vállalat vonzóbb nem csak a vevők, hanem a vezető alkalmazottak és a befektetők számára is.  Az önkéntes carbon creditek vásárlásával e cégek önmagukat „adóztatják meg”, marketing költségvetésük terhére. Pénzük pedig olyan zöld farmokhoz vándorol, amelyek a légkör tisztításáért dolgoznak.

E gomba módra szaporodó „zöld” (kibocsátás-csökkentő) telepek – szél-, víz- és naperőművek, fűtőanyagcsere-, depóniagáz- és erdősítési projektek, stb. – képesek csökkenteni a légkörbe jutó CO2 mennyiségét. Hogy mennyivel, azt elismert nemzetközi minősítő szervezetek igazolják, és a projekt ennek megfelelő carbon creditet bocsáthat ki, illetve adhat el a nemzetközi piacokon.

A keletkező carbon creditek sokfélék. Az igazi és egyetlen szűrő a minőség. Magára adó és magát „kizöldíteni” szándékozó cég és szervezet nem kompromittálja magát azzal, hogy olcsó, silány crediteket vásárol kétes forrásokból – igaz, e források eltűnőben vannak, miután a szakma mára már igen hatékonyan szabályozza és védi önmagát.

A carbon creditek minőségét – amely a származási helytől, az előállító projekt típusától, az évjárattól, a megtermelt mennyiségtől, stb. függ – olyan elismert szabványok garantálják, mint a legelfogadottabb VCS (Voluntary Carbon Standard), a SocialCarbon vagy a Gold Standard. E minősítések megszerzéséhez szigorú feltételeknek kell megfelelni, sőt: a kibocsátott carbon crediteket „illik” beregisztrálni a világ három nyilvántartásának egyikébe, mint amilyen a londoni székhelyű, 20 országban működő MarkIT. Így a vevő, illetve a befektető biztos lehet benne, hogy az általa vásárolt carbon credit létezik, piacképes, valós „zöld” projektből származik, és csak egyszer adták el…

Az önkéntes carbon creditek globális piacán gyorsan tör vezető pozícióra a dán CC Denmark vállalat és az általa üzemeltetett Botanoo.com online rendszer, amely a carbon credit kereskedésen jelentős árrést képes elérni. A cég nagy tételben vásárol magas minőségű, azonnal eladható önkéntes carbon crediteket közvetlenül a legpatinásabb fejlesztőktől, alacsony termelői árakon. E creditek megtekinthetők a MarkIT honlapján. Ezeket a crediteket a 2012 elején megnyíló, világviszonylatban is úttörőnek számító többnyelvű internetes portálon, az OurClimate.org platformon keresztül értékesíti majd az egész világra kiterjedően.

A Botanoo.com a keletkező árrést megosztja azokkal a magánszemélyekkel, kis- és középvállalkozásokkal, amelyek fantáziát látnak ebben a szédítő ütemben növekvő piacon.   A carbon creditek értékesítéséből származó árrést – jutalék levonása után – a vállalat megosztja a rendszer tagjaival.

A dániai vállalat elismert carbon fejlesztőkkel, szabványok kidolgozóival, tanácsadókkal és nemzetközi hatóságokkal együtt dolgozik azon, hogy kitisztuljon a carbon piaci kép, és széles tömegek ellentételezzék kibocsátásukat – ma még önkéntes alapokon. Ez új lehetőségeket nyit majd azok számára is, akik nem csak a Föld, és benne gyermekeik jövőjéért kívánnak tenni, hanem részesedni szeretnének egy gyorsan növekvő globális piac kínálta anyagi előnyökből is.